خانه / جشنواره / او با شلیک موشک پهپادهای پاکستانی کشته‌ شده است

او با شلیک موشک پهپادهای پاکستانی کشته‌ شده است

واکنش‌ها به کشته‌شدن فهیم دشتی؛ مرگ «یار با وفا و با وقار» مسعود

شفقنا افغانستان- فهیم دشتی؛ از روزنامه‌نگاران با سابقه و سخنگوی جبهه مقاومت در حمله طالبان به پنجشیر کشته شد. او خواهرزاده عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه ملی بود. کشته‌شدن دشتی، واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته‌است. احمد مسعود؛ رهبر جبهه مقاومت، دشتی را یاری «با وفا و با وقار» توصیف کرده‌است.

احمد مسعود در اینستاگرام خود نوشته که فهیم دشتی «در حمله به احمدشاه مسعود چشم‌اش آسیب دید و در حمله دیگر به پنجشیر جان‌اش را از دست داد.»

فهیم دشتی در جریان حمله دو مهاجم انتحاری به احمدشاه مسعود در سال ۲۰۰۱ زخمی شده بود.

او روزنامه‌نگار، تحلیلگر سیاسی و مشاور رسانه‌ای و مدتی هم رییس اتحادیه خبرنگاران افغانستان بود.

هنوز چگونگی وقوع حادثه منجر به کشته شدن آقای دشتی روشن نیست. ادعا می‌شود او با شلیک موشک پهپادهای پاکستانی کشته‌ شده است.

رنگین دادفر اسپنتا؛ مشاور پیشین امنیت ملی در دوره ریاست جمهوری حامد کرزی، در واکنش به کشته شدن آقای دشتی در توییتی نوشته است که آقای دشتی با «قامتی استوار» در برابر طالبان جان باخت.

فوزیه کوفی؛ عضو پیشین هیات مذاکره کننده دولت اشرف غنی، با اشاره به کشته شدن آقای دشتی گفته است که طالبان جنگ را بر صلح ترجیح می دهد.

خانم کوفی صفحه رسمی فیسبوک اش نوشته است: «خبر شهادت جانگداز فهیم دشتی، ژورنالیست چیره دست و مبارز خستگی ناپذیر جانکاه است.»

مرگ سرخ به از زندگی ننگین است!

مهدی راسخ؛ نماینده پیشین مجلس نمایندگان در واکنش به کشته‌شدن دشتی نوشته است که «آقای دشتی در سنگر دفاع از آزادی و حق جام شهادت نوشید».

او نوشته است: «در روزهای گذشته فهیم دشتی مکرر از اهداف والای مقاومت و دفاع سخن گفت و به مردم و همسنگرانشان اطمینان داد که تا زنده است مقاومت می‌کند، پشت سخنان او استواری و اطمینان کامل نهفته بود گویا او از این عروج با خبر بود و با اشتیاق به سوی آزادگی از اسارت و بردگی قدم بر می‌داشت».

یعقوب یسنا؛ نویسنده و استاد دانشگاه در برگه فیسبوک خود نوشته است: «خون فهیم دشتی و خون هر هم‌وطن ما در پنجشیر، خون سیاوش است، می‌روید و جوانه می‌زند. این خون‌ها فراموش نمی‌شوند، الگو و نماد عدالت‌خواهی برای مقاومت می‌شوند.

جعفر راستین؛ رییس پیشین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز می‌گوید: «دشتی بسیار آدم ساده و بی‌آلایش بود. در چند سال گذشته غالبا هر ماه چند بار با هم می‌دیدیم. خون‌سرد و آرام و آبدیده بود. مورد احترام همه بود. پیاده به کار می‌رفت و نیز در جلسات. بسیار شیک بود و با ظرافت…»

راستین در ادامه نوشته است: «برای مرگش بسیار گریستم اما به شجاعت و پاکی‌اش افتخار کردم».

معصومه رمضانی؛ فعال رسانه‌ای توئیترش نوشته است: «نفرین به جنگ و فاشیزم مزدور که یک سرو آزاده و یک قلم‌دست مبارز را به خاک و خون کشانید. این‌روزها می‌گذرد اما هرگز حامیان حهانی و منطقه‌ای تروریزم خون‌آشام و متجاوز را از یاد نخواهیم برد.»

سمیع مهدی؛ رییس پیشین رادیوی آزاد اروپا/رادیو آزادی، آقای دشتی را مرد آزاده و آزادی بیان توصیف کرده است.

آقای مهدی در صفحه فیسبوک اش در واکنش به کشته شدن آقای دشتی نوشت:‌ «مقاومتگران آزاده و قلم‌ به‌دستان وطن‌پرست برای همیش مدیون دشتی خواهند بود. او هم در هردو مقاومت مقدس قدم زد و هم در صحنه‌ی آزادی بیان قلم زد. دشتی، امروز مثل یک مرد آزاده و مثل یک چریک سربلند در پای ایمانش ایستاد و آگاهانه سینه سپر کرد تا شهید شد.»

در خارج از کشور نیز به افرادی به کشته‌شدن فهیم دشتی واکنش نشان داده است، از جمله شهیندوخت ملاوردی؛ فعال و کنشگر ایرانی.

 

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

مصلی در انتظار

فعالیت متروی تهران امشب برای خدمت‌رسانی به علاقمندان به شرکت در آیین وداع با رئیس‌جمهور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *